AdóRadar-Prémium

2025.11.10

Egyszerűsített foglalkoztatás - év végi teendők és a legfontosabb buktatók 

Az egyszerűsített foglalkoztatás rugalmas és költséghatékony megoldást jelent a vállalkozások számára a szezonális vagy ideiglenes munkaerőhiány kezelésére . 2025 július 01-től olyan új szabályok léptek életbe , amelyek megszigorítják a kereteket valamint a vállalkozások adminisztrációs terheit és felelősségét is növelték . Ezért most különösen érdemes figyelmet fordítani erre a területre .  

Mi maradt és mi változott ? 

  • Az alapfeltételek továbbra is : a jogviszony legfeljebb 5 egymást követő napra , egy hónapon belül  maximum 15 napra létesíthető ugyanazokkal a feltételekkel . 
  • 2025 Július 01-től bevezetésre került egy új szabály , miszerint a munkavállaló az egyszerűsített foglalkoztatás keretében egy naptári évben összesen legfeljebb 120 napot dolgozhat - függetlenül attól , hogy hány munkáltatónál foglalkoztatják . 
  • A fenti szabály értelmében a munkáltató felelős azért , hogy ellenőrizze , a felvenni kívánt munkavállaló nem lépte-e már túl a megadott keretet más munkáltatónál végzett alkalmi munkáival együtt . 
  • Fontos : 2025. évben nem kell arányosítani a foglalkoztathatósági napok számát , tehát a teljes 120 napos keret rendelkezésre áll . 
  • Az egyszerűsített foglalkoztatásra vonatkozó közteher - , nyugdíjalap- és egyéb járulék- feltételek is módosultak 2025-ben 

Legfontosabb teendők :

  • Bejelentés előtti ellenőrzés : minden alkalmi foglalkoztatás bejelentése előtt ki kell kérdezni a munkavállalót , hogy hány napot töltött már egyszerűsített foglalkoztatás keretében az évben , valamint a NAV-mobil alkalmazásban is szükséges ellenőrizni a foglalkoztatási napok számát . 
  • Nyilvántartás vezetése : szükséges egy naprakész nyilvántartás vezetése az egyszerűsített foglalkoztatás keretében a vállalkozásnál alkalmazottakról . Ez a nyilvántartás a bérszámfejtő programokból egyszerűen lekérhető . 
  • Foglalkozatotti napok ellenőrzése : célszerű minden egyszerűsített foglalkoztatás bejelnetése előtt leellenőrizni az adott dolgozó még rendelkezésre álló foglalkoztatási napjainak a számát nem csak az adott munkáltatónál hanem a NAV rendszerében is . 
  • Bejelentések időpontja , dokumentálása : kiemelten fontos , hogy az alkalmi foglalkoztatás beelentését még a munkavégzés megkezdése előtt be kell jelentenie a munkáltatónak vagy a ..T1042E nyomtatványon vagy az ONYA-alkalmazáson keresztül . Érdemes a bejelentés visszaigazolását is lementeni .   
  • Ellenőrzésre való felkészülés : a NAV  elsősorban az egyszerűsített foglalkoztatás leggyakoribb hibáit vizsgálja . Ezek jellemzően : késedelmes bejelentés , bejelenthető napok számának a túllépése , jelenléti ívek hiánya , bérfizetési minimumok . Ellenőrziheti azonban a bejelentés valódi alkalmi jellegét is , miszerint valóban eseti , időszakos munkáról van-e szó ? Amennyiben úgy látja , hogy a munkavállaló folyamatosan , a maximális napokon keresztül EFO-ban kerül foglalkozatásra , miközben a vállalkozás fő profilja állandó munkaerőt igényelne , átminősítheti a jogviszonyt be nem jelentett munkaviszonnyá ,mely magával hozza az  adó , járulék és bírság fizetési kötelezettség megállapítását is . 

Mire kell különösen figyelni év végén ? 

Év végéhez közeledve még fokozottabban szükséges ellenőrizni az egyszerűsített foglalkoztatás keretében alkalmazott munkavállalók még rendelkezésre álló napjainak a számát , annál is inkább , mivel az úgynevezett túlfoglalkoztatást munkaviszonyban történő foglalkoztatássá kell átminősíteni . Amennyiben erre csak egy esetleges NAV ellenőrzés keretében derül fény nem csak adó- és járulékfizetési többletet jelent , hanem még bírság kiszabását is maga után vonhatja . 

Tehát vállalkozóként az év végéhez közeledve különösen fontos az időkeretek betartása , előzetes ellenőrzése és a naprakész nyilvántartás ! 


Szujó Szilvia

Mérlegképes könyvelő/Okleveles adószakértő/Transzferár szakértő 

WAT ACCOUNTANT KFT