AdóRadar-Prémium

Egyszerűsített foglalkoztatás - év végi teendők és a legfontosabb buktatók
Az egyszerűsített foglalkoztatás rugalmas és költséghatékony megoldást jelent a vállalkozások számára a szezonális vagy ideiglenes munkaerőhiány kezelésére . 2025 július 01-től olyan új szabályok léptek életbe , amelyek megszigorítják a kereteket valamint a vállalkozások adminisztrációs terheit és felelősségét is növelték . Ezért most különösen érdemes figyelmet fordítani erre a területre .
Mi maradt és mi változott ?
- Az alapfeltételek továbbra is : a jogviszony legfeljebb 5 egymást követő napra , egy hónapon belül maximum 15 napra létesíthető ugyanazokkal a feltételekkel .
- 2025 Július 01-től bevezetésre került egy új szabály , miszerint a munkavállaló az egyszerűsített foglalkoztatás keretében egy naptári évben összesen legfeljebb 120 napot dolgozhat - függetlenül attól , hogy hány munkáltatónál foglalkoztatják .
- A fenti szabály értelmében a munkáltató felelős azért , hogy ellenőrizze , a felvenni kívánt munkavállaló nem lépte-e már túl a megadott keretet más munkáltatónál végzett alkalmi munkáival együtt .
- Fontos : 2025. évben nem kell arányosítani a foglalkoztathatósági napok számát , tehát a teljes 120 napos keret rendelkezésre áll .
- Az egyszerűsített foglalkoztatásra vonatkozó közteher - , nyugdíjalap- és egyéb járulék- feltételek is módosultak 2025-ben
Legfontosabb teendők :
- Bejelentés előtti ellenőrzés : minden alkalmi foglalkoztatás bejelentése előtt ki kell kérdezni a munkavállalót , hogy hány napot töltött már egyszerűsített foglalkoztatás keretében az évben , valamint a NAV-mobil alkalmazásban is szükséges ellenőrizni a foglalkoztatási napok számát .
- Nyilvántartás vezetése : szükséges egy naprakész nyilvántartás vezetése az egyszerűsített foglalkoztatás keretében a vállalkozásnál alkalmazottakról . Ez a nyilvántartás a bérszámfejtő programokból egyszerűen lekérhető .
- Foglalkozatotti napok ellenőrzése : célszerű minden egyszerűsített foglalkoztatás bejelnetése előtt leellenőrizni az adott dolgozó még rendelkezésre álló foglalkoztatási napjainak a számát nem csak az adott munkáltatónál hanem a NAV rendszerében is .
- Bejelentések időpontja , dokumentálása : kiemelten fontos , hogy az alkalmi foglalkoztatás beelentését még a munkavégzés megkezdése előtt be kell jelentenie a munkáltatónak vagy a ..T1042E nyomtatványon vagy az ONYA-alkalmazáson keresztül . Érdemes a bejelentés visszaigazolását is lementeni .
- Ellenőrzésre való felkészülés : a NAV elsősorban az egyszerűsített foglalkoztatás leggyakoribb hibáit vizsgálja . Ezek jellemzően : késedelmes bejelentés , bejelenthető napok számának a túllépése , jelenléti ívek hiánya , bérfizetési minimumok . Ellenőrziheti azonban a bejelentés valódi alkalmi jellegét is , miszerint valóban eseti , időszakos munkáról van-e szó ? Amennyiben úgy látja , hogy a munkavállaló folyamatosan , a maximális napokon keresztül EFO-ban kerül foglalkozatásra , miközben a vállalkozás fő profilja állandó munkaerőt igényelne , átminősítheti a jogviszonyt be nem jelentett munkaviszonnyá ,mely magával hozza az adó , járulék és bírság fizetési kötelezettség megállapítását is .
Mire kell különösen figyelni év végén ?
Év végéhez közeledve még fokozottabban szükséges ellenőrizni az egyszerűsített foglalkoztatás keretében alkalmazott munkavállalók még rendelkezésre álló napjainak a számát , annál is inkább , mivel az úgynevezett túlfoglalkoztatást munkaviszonyban történő foglalkoztatássá kell átminősíteni . Amennyiben erre csak egy esetleges NAV ellenőrzés keretében derül fény nem csak adó- és járulékfizetési többletet jelent , hanem még bírság kiszabását is maga után vonhatja .
Tehát vállalkozóként az év végéhez közeledve különösen fontos az időkeretek betartása , előzetes ellenőrzése és a naprakész nyilvántartás !
Szujó Szilvia
Mérlegképes könyvelő/Okleveles adószakértő/Transzferár szakértő
WAT ACCOUNTANT KFT
